I mer enn 100 år har BLANCO vært med å prege utviklingen av våtsonen i kjøkkenet. I år markeres konsernets 100 års-jubileum og vi bringer dere historien til en suksessfull partner gjennom mange år på det norske markedet.
I over 100 år har BLANCO utviklet og produsert produkter av høy kvalitet som fortsetter å forme våtsonen i det moderne kjøkkenet. Gjennom denne tiden har selskapet vist en sterk sans for innovasjon og nye samfunnstrender. Med fokus på materialer og design bringer BLANCO kontinuerlig nye ideer til markedet. Takket være innovativ ånd, teknisk ekspertise og sterkt kundefokus har BLANCO utviklet løsninger skreddersydd for de unike behovene til både detaljhandelen og husholdninger. Denne utviklingen har forvandlet BLANCO fra en produsent av enkeltprodukter til en global, suksessfull leverandør av integrerte produkter for våtsonen.
En oppdager med forretningssans
Heinrich Blanc fullførte sin utdannelse i bedriftsledelse etter endt skolegang, og i 1925, i en alder av 29 år, grunnla han selskapet «Blanc & Co. Metallwarenfabrik Oberderdingen» (heretter omtalt som «BLANCO»). Takket være hans sterke forretningssans og mot til å være pioner, vokser selskapet i et raskt tempo. Blancs karaktertrekk fortsetter å forme bedriftskulturen den dag i dag: Selskapets grunnlegger kombinerer pålitelighet, ansvar og kostnadsbevissthet med evnen til raskt å gjenkjenne trender og påvirkninger. Heinrich Blanc døde 8. april 1960 i en alder av 63 år. Selskapet ble videreført av sønnen Heinz Blanc og senere av barnebarnet Frank Straub.
Fra et hull i markedet til en merkevare essens
På midten av 1920-tallet ønsket folk i økende grad å ha konstant tilgang til varmt vann, for eksempel for å gjøre det enklere å skylle, vaske eller lage mat. Såkalte vannbeholdere til komfyr – metallbeholdere som brukes til å varme opp vann i en ovn til driftstemperatur – var etterspurt. Tilbudet var imidlertid for lavt for den økende etterspørselen. Heinrich Blanc fylte dette hullet i markedet med et produkt som kunne masseproduseres raskt og kostnadseffektivt. Med sine fortinnet kobbervannbeholdere til komfyrer, etablerte BLANCO våtsonen innenfor hjemmets fire vegger og ble en av de viktigste leverandørene til komfyrprodusenter på den tiden.
Produktporteføljen vokser
Økende elektrifisering i husholdningene på 1930-tallet ga BLANCO grunnlag for utvidet produktportjefølje. Basert på sin høye materialkompetanse begynte selskapet å produsere kokekar, inkludert vannkokere laget av rent aluminium. Materialet er egnet for kravene til elektrisk koking, noe som gjør det mulig for BLANCO å åpne opp for ytterligere bruksområder rundt våtsonen. Utviklingen fra å være en enkeltproduktprodusent til å bli en porteføljeleverandør, reduserte avhengigheten av komfyrprodusenter og la grunnlag for en bredere forretningsmodell.
Utmerket materialkompetanse
På slutten av 1940-tallet deltok BLANCO på den første eksportmessen i Hannover etter andre verdenskrig, og presenterte porteføljen sin for et internasjonalt fagpublikum. Blant annet stilte selskapet ut nyttige tilbehørsprodukter laget av det nye råmaterialet Anticorodal. Det spesielt lette, men likevel motstandsdyktige materialet er egnet for forretningsområder der korrosjonsbeskyttelse er avgjørende for et produkts levetid. Blant annet vakte melkekanner laget av Anticorodal, som BLANCO utviklet spesielt med tanke på landbruks- og næringsmiddelindustrien, stor interesse på messen.
Inn i fremtiden med rustfritt stål
På midten av det tjuende århundre implementerte Heinrich Blanc en veletablert forretningsidé som fortsatt former BLANCO den dag i dag: produksjon av allsidige vasker i rustfritt stål. I 1952 lanserte BLANCO kjøkkenvasker i «rustfritt stål». Selskapet var den første leverandøren som produserte to kummer fra ett stykke – en revolusjon for våtsonen i kjøkkenet som nå representerer selskapets viktigste aktivitetsområde. Tallene viser følgende utviklingen: Den årlige produksjonen av vasker øker fra 4000 enheter i 1954 til rundt 100 000 i 1959, og produktkatalogen inneholder allerede godt over 100 forskjellige vaskemodeller på den tiden.
Kjøkkenvasken tar form
Steg for steg streber BLANCO etter å forbedre estetikken og funksjonaliteten til kjøkkenvasken i hjemmet. På 1960-tallet begynte selskapet å se på vasken som mer enn bare en praktisk nødvendighet, og siktet mot å gjøre et inntrykk i detaljhandelen og blant forbrukere gjennom ulike former og personlige design. Disse designene av høy kvalitet kompletteres av funksjonelle forbedringer som gjør hverdagens kjøkkenarbeide enklere og mer bekvemt.
Nye materialer – nye muligheter
På 1970-tallet var BLANCO svært ambisiøse når det gjaldt å fremme bruken av nye materialer til kjøkkenvasken. BLANCO er det første selskapet i bransjen på verdensbasis som markedsfører fargede vasker laget av SILACRON (1981). Komposittmaterialet utvider designmulighetene på kjøkkenet, ettersom kjøkkenvasken kan koordineres enda mer individuelt med kjøkkenmøblene når det gjelder design og utseende. BLANCOs suksess med SILACRON-produkter på internasjonale messer er en tidlig indikasjon på markedsføringspotensialet til de nye vaskemodellene.
Mer enn «bare» en vask
På midten av 1980-tallet fortsatte BLANCO å forbedre kjøkkenvasken med mer komfort og multifunksjonalitet. I denne fasen presenterte selskapet blant annet en verdensnyhet, BLANCOMULTI-BOX. Den innovative vasken med integrert avrennerbrett og avfallsorganisering er forgjengeren til dagens BLANCO UNIT og markerer en viktig milepæl i produktutviklingen.
Løsninger for individuelle livsstiler
På 1990-tallet oppgraderer BLANCO våtsonen i kjøkkenet med praktiske blandebatterier og systemer for organisering av vaskeskapet, og fortsetter å forfølge målet om nye materialer og farger. Et eksempel på dette er introduksjonen av granittvasker laget av SILGRANIT: Det robuste materialet, som består av opptil 80 prosent kvartsand, og kjennetegnes av sin lettstelte overflate. Det sofistikerte utseendet og den nøye utvalgte fargepaletten gir partnere innen handel og håndverk muligheten til å innlemme individuelle designønsker enda bedre i kjøkkenplanleggingen. Selskapets mangeårige ekspertise anerkjennes også av den profesjonelle verden: I 1997 mottok BLANCO Red Dot Design Award for BLANCOLUNA (forløperen til den internasjonale Red Dot Award).
Gjør hverdagen enklere
Ved årtusenskiftet kom BLANCO opp med ideen om en ergonomisk arbeidsstasjon i våtsonen: Forbrukerne skal føle glede og brukervennlighet i hverdagens kjøkkenarbeid, og nye funksjonelle designprodukter som det såkalte AXen-konseptet spiller en viktig rolle i dette. Tilgjengelig i en rekke materialer, størrelser og versjoner, muliggjør det en jevn arbeidsflyt langs en kontinuerlig bevegelsesakse med bevegelig og ergonomisk tilbehør. AXen-konseptet er også trendsettende for den påfølgende sammenkoblingen av ulike områder av våtsonen for å danne en funksjonell enhet.
Patentert kvalitet
Rustfritt stål er fortsatt et av de viktigste produksjonsmaterialene hos BLANCO, selv på 2010-tallet. Selskapet utvikler kontinuerlig materialenes fysiske egenskaper og utseende. Det patenterte og prisbelønte DURINOX rustfritt stål er et eksempel på dette: Metallet som blåses i en innovativ produksjonsprosess er mer enn dobbelt så hardt som konvensjonelle rustfrie ståloverflater, noe som gjør det mindre følsomt for riper og fingeravtrykk. DURINOX skiller seg ut med sin ensartede overflatestruktur, og tilbyr et særegent utseende og en taktil opplevelse sammenlignet med andre materialer.
Den perfekte våtsone i kjøkkenet
Med introduksjonen av BLANCO UNIT løftet BLANCO våtsonen i kjøkkenet til et nytt nivå tidlig på 2020-tallet. Komponenter som kummer, blandebatterier, filtrering, kjøling, varmtvann, komplementært tilbehør og den gjennomtenkte organiseringen av vaskeskapet kombineres for første gang i en multifunksjonell enhet. Dette skaper en helhetlig produktopplevelse for forbrukerne, preget av funksjonalitet og komfort. Premium vannsystemer som kan integreres sømløst i UNIT, som for eksempel BLANCO CHOICE for renset drikkevann med en tilkoblet produktapp, understreker BLANCOs ekspertise innen den daglige, merverdien på kjøkkenets vannsystem. (BLANCO CHOICE introduseres for det norske markedet i 2026)
Les mer om BLANCO UNIT