I 2022 var det 50 år siden Nibu startet opp på Blommenholm i Bærum. Det har vært noen spennende år med vekst og utvikling, der vi har fått knytte tette bånd med både leverandører og kunder. Med en visjon om å være best i klassen jobber vi hele tiden for å være en stabil og pålitelig samarbeidspartner, som forbindes med kvalitet, høy leveringsgrad og god oppfølging. Det er med stolthet at vi ser tilbake på årene som ligger bak oss, samtidig som vi gleder oss til alt det som skal komme.
Fra «litt av hvert» til «detaljer som teller»
Historien vår starter i 1972, da Niels Buch hadde vendt hjem etter flere år som representant for norske firmaer i Thailand. Under sitt opphold i Thailand oppdaget Buch raskt at det i østen var god tilgang på produkter til konkurransedyktige priser noe han dro god nytte av da han kom tilbake til Norge og startet eget selskap. Navnet på selskapet ble NIBU, satt sammen av Buch sitt eget for- og etternavn.
De første årene var det nok lite system i hva Nibu kunne tilby. Selskapet solgte “alt” det fantes etterspørsel etter, og produktsortimentet bestod av alt fra isbøtter til arbeidshansker og fliskuttere. Først på begynnelsen av 80-tallet ble utvalget mer strukturert. Da ble det definert hvilke produkter og kundegrupper vi ønsket å satse på, og retningen ble mer lik den vi fremdeles har i dag. På forespørsel fra kunder begynte vi å rendyrke konseptet møbel- og interiørbeslag, og tok slagordet «detaljer som teller».
Stabil og kontrollert vekst
Målet med NIBU har aldri vært å vokse mest mulig på kortest mulig tid. Vi har bygget selskapet sten på sten, og hele tiden ønsket å utvikle oss sakte og kontrollert. Det har vært mye av nøkkelen til at vi 50 år senere gjør det bedre enn noensinne.
I 1986 fikk Niels Buch et tilbud fra en svensk grossist som ønsket å kjøpe NIBU for å skaffe seg fotfeste i det norske markedet. Ansatte i NIBU svarte med å legge inn et konkurrerende bud, noe Buch aksepterte. I 1987 ble derfor NIBU offisielt solgt til UBIN, et selskap eiet av fem av NIBU ansatte. På 90-tallet begynte vi også å selge produkter i Sverige. Denne virksomheten drives i dag som et eget selskap, vårt søsterselskap, under navnet Skandinavisk Beslagskompani AB (SkanCo).
I takt med selskapet vekst har staben og plassbehovet vokst jevnt og trutt. Vi har vært gjennom mang en flytteprosess for å få plass til stadig flere ansatte og varer. Etter oppstarten på Blommenholm var vi innom Høvik, Granfors og Lierskogen, før vi endelig fikk kjøpt våre egne lokaler på Spikkestad i 2001. Her befinner vi oss enda, selv om plassen igjen er knapp. Vi har gjort alt fra å bygge på, sette opp telt samt bygge mesaniner. Da vi fremdeles manglet plass, prøvde vi oss på å rydde litt – og fant ut at det også funket.
Den første vasken
En kan kanskje si at siste halvdel av 80-tallet var det som virkelig ble starten på det NIBU vi kjenner i dag, og ikke bare på grunn av eierskiftet. Mot slutten av 1986 fikk vi agentur på for den tyske kjøkkenvask produsenten Blanco, og i 1987 solgte vi vår aller første kjøkkenvask. Med tanke på hvor mange vasker og blandebatterier vi har solgt siden den gang, var dette et viktig og definerende øyeblikk for oss.
Selv om trendene har forandret seg med årene, har våre hovedprodukter i stor grad vært de samme. Vasker har selvfølgelig spilt en sentral rolle da ca 60 % av arbeidet i kjøkkenet skjer ved og rundt vasken. Andre avgjørende detaljer er møbelbeslag som knotter, håndtak, hengsler, skinner og uttrekk. I likhet med Blanco har også mange av produsentene våre vært med oss over veldig lang tid. Dette gjelder blant annet Grass, IMA, Marella, Metakor, Pelly, Siro, Vauth Sagel, Wesco med flere. Ny av året blir Hera som er spesialist på lavvolt belysning.
En bred og stabil portefølje
Vi er overbevist om at mye av vår suksess skyldes at vi har jobbet jevnt og god med kunder såvel som leverandører. Dette sikrer oss en bred portefølje med alt kundene våre trenger innen vår sjanger.Vi har utviklet oss til å bli en av de største totalleverandørene innenfor vårt felt, og har i dag et samarbeid et stort antall produsenter og forhandlere over hele Norge, store og små.
Vi jobber hele tiden for å skape et godt konsept for arbeidet i kjøkkenet. Dette gjøres ved å velge de riktige produkter fra de beste leverandører. På mange måter kan man si at det vi selger ikke bare er produkter, men også funksjoner og design. I norske hjem er mye av hverdagslivet sentrert rundt kjøkkenet. Fordi kjøkkenet er en arbeidssone der vi bruker mye tid, har vi fått et fokus på å levere et komplett utvalg av smarte løsninger som gjør det mulig å jobbe mer effektivt og fornuftig på kjøkkenet.
Gode på å ivareta egen kompetanse og ressurser
Mens bedriften har vokst og vi stadig har blitt flere, har våre ansatte alltid vært vår fremste prioritet. Selv i vanskeligere tider har vi klart å skape en trygg og stabil arbeidsplass for de som har ønsket å være med oss videre. At vi har klart å ivareta de menneskene som utgjør NIBU, har gjort at vi også har klart å holde på den store kompetansen som finnes innad i bedriften. En gjennomsnittlig ansiennitet på over 15 år sier sitt om at vi har klart å gjøre NIBU til en bedrift det ikke bare er fint å være kunde hos, men også hvor det er godt å jobbe.
Under finanskrisen hadde vi, som mange andre, en kraftig nedgang i omsetning. Likevel var det vi hadde bygget opp over mange år så solid at ingen drastiske grep var nødvendig. Vi var heldigvis aldri i en posisjon der vi var nødt til å la noen av de fast ansatte gå, og da situasjonen stabiliserte seg var vi godt rustet til å reise oss raskt.
Nesten litt for leveringsdyktige
Med årene har også fokuset på å ha et tett forhold til leverandørene våre blitt større. Strategien var fremdeles kontrollert vekst, men vi tok også inn flere folk i staben for å bygge ut vårt salgs- og markedsapparat. Vi ville reise rundt til kundene våre, men også ta med kundene rundt på fabrikkbesøk og lignende. Målet har hele tiden vært å bygge relasjoner, øke våre kunders kunnskap om våre varer samt gjøre kundenes hverdag litt enklere.
Når kundene våre velger samarbeidspartnere, er det mange ting som spiller inn, alt fra kvalitet, levering og servicegrad til oppfølging og stabilitet. En tilbakemelding vi ofte får er at «det er greit å handle fra Nibu, for alt fungerer». Det blir vi glade for å høre men det skal ikke være en sovepute. Det er viktig for oss å fremstå som en pålitelig leverandør som kan levere på kort tid. Når kundene nærmest «klager» fordi de ikke rekker å gjøre endringer på bestillinger eller legge til varer på en leveranse fordi varene allerede er på vei, tenker vi at vi har lyktes.
Et morsomt eksempel er da vi for noen år siden ønsket å få produktene våre inn på lager hos en stor kunde av oss. Det viste seg imidlertid å være utfordrende. Da vi oppdaget at kunden vår lagret tilsvarende varer fra en av våre konkurrenter, kunne vi ikke la være å spørre hvorfor de lagret deres varer og ikke våre. Svaret var da at de lagret varer det kunne ta tid å få levert. Våre leveranser var derimot så stabile at det ikke var nødvendig å ha varene på lager. Med andre ord – kunden var fornøyd, men inn på lageret kom vi altså ikke.
Veien videre
Etter 50 års drift er det med takknemlighet at vi ser tilbake på en historie der det i hovedsak har vært vekst og gode tider. Vi har både kunder, ansatte og leverandører som har vært med oss i flere tiår, og dette er vi både stolte av og glade for. Nibu har levert gode resultater på 2000-tallet, og vi ser at det skal være mulig for oss å passere en omsetning på 100 millioner i løpet av relativt kort tid.
I 2022, samtidig som vi fyller 50 år, har vi også fått nye eiere som skal ta nye steg sammen med oss. Da de fleste aksjonærene hadde passert 70+ og flere hadde pensjonert seg var det tid for å hente inn nye og yngre krefter og impulser, og NIBU, sammen med søsterselskapet i Sverige, har blitt solgt til svenske Salix Group som er en gren av det svenske børsnoterte selskapet Volati AB. Vi har tro på at dette skal ta selskapet ett steg videre, samtidig som alt det som er unikt og viktig med NIBU skal fortsette å stå sentralt. Alle som etablerer et samarbeid med NIBU skal kunne stole på at de får en langsiktig samarbeidspartner. Dette gir trygghet både til våre kunder, og til deres kunder. Vi er spente og forventningsfulle til hvor vi er om nye femti år, men vet at fokuset på kvalitetsprodukter, høyt kunnskapsnivå, og høy leverings- og servicegrad alltid vil være en suksess faktor.
Kontakt oss gjerne for mer informasjon om Nibu og våre produkter.